Baterie w autach elektrycznych – 5 kluczowych pytań i odpowiedzi
Baterie są sercem pojazdów elektrycznych i hybrydowych, ale wielu użytkowników wciąż wie o nich niewiele. Ekspert z Centrum Testowego Energii (TCE), jedynego w swoim rodzaju laboratorium badań nad akumulatorami SEAT S.A. w południowej Europie, odpowiada na 5 najczęściej zadawanych pytań dotyczących baterii i ich wydajności.
Z czego wykonane są baterie?
Technologia stosowana w Grupie Volkswagen jest oparta na litowo-jonowym połączeniu z ogniwami bazującymi na niklu, manganie i kobalcie (NMC), które są minimalnymi jednostkami magazynu energii ułatwiającymi ładowanie.
– Ogniwa są pogrupowane w moduły i ułożone w pakiety, które wraz z elektroniką sterującą, układem chłodzenia i obudowami tworzą kompletny akumulator gotowy do montażu w pojeździe – wyjaśnia Francesc Sabaté, szef Centrum Testowego Energii SEAT.S.A.
Jaka jest różnica między baterią elektryczną a hybrydową?
Odpowiedź tkwi w ich zdolności do magazynowania energii. W pojeździe elektrycznym, który w odróżnieniu od hybrydy nie posiada silnika spalinowego, akumulator musi mieć większą pojemność, aby przebyć tę samą odległość. Oznacza to, że potrzebuje więcej ogniw.
– Bateria hybrydy ma około 100 ogniw, podczas gdy akumulator pojazdu elektrycznego posiada ich około 300 – dodaje Sabaté.
Jak długo może posłużyć bateria?
To zależy m.in. od częstotliwości użytkowania auta, temperatur, na które jest narażony pojazd i liczby cykli ładowania.
– W przypadku naszych pojazdów możemy zapewnić minimum 160 000 kilometrów lub 8 lat gwarantowanej żywotności dzięki intensywnym testom, którym poddajemy akumulatory. Testy obejmują ekstremalne warunki klimatyczne i tryby użytkowania, które nieustannie doprowadzają akumulatory do granic ich możliwości – tłumaczy inżynier SEAT S.A.
Jak można przedłużyć życie baterii?
Kluczem jest utrzymanie pojazdu w jak najlepszym stanie. Wskazane jest minimalizowanie liczby szybkich ładowań, ponieważ zapobiega to zbyt wysokiemu wzrostowi temperatury akumulatora.
– Utrzymywanie poziomu naładowania między 40% a 80% pomaga również wydłużyć żywotność akumulatora poza minimalne kryteria gwarancyjne – dodaje Francesc.
Czy baterie mogą mieć drugie życie?
Gdy pojazdy elektryczne osiągną 160 000 km przebiegu lub są po 8 latach eksploatacji, akumulator nadal działa do około 80% swojej pojemności. Oznacza to, że możemy doświadczyć krótszego zasięgu w codziennym użytkowaniu samochodu po naładowaniu.
– Nie oznacza to jednak, że bateria nie jest już przydatna, ponieważ ta 80% pojemności może być wykorzystywana w innych zastosowaniach, które wymagają mniej energii, takich jak statyczne magazynowanie energii. Ta nowa funkcja zapewnia, że pojedyncza bateria może być ponownie użyta, aby przedłużyć jej żywotność – podsumowuje Francesc Sabaté.
SEAT to jedyna firma, która projektuje, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Należy do Grupy Volkswagen, a międzynarodową działalność prowadzi z siedziby zlokalizowanej w Martorell (w prowincji Barcelona). Eksportuje 80% produkowanych pojazdów i działa w 80 krajach na wszystkich kontynentach. W 2019 roku firma SEAT sprzedała łącznie 574 100 samochodów, ustanawiając nowy rekord sprzedaży.
Grupa SEAT zatrudnia łącznię ponad 15 000 specjalistów w trzech centrach produkcyjnych zlokalizowanych w Barcelonie, El Prat de Llobregat oraz Martorell, w których powstają cieszące się dużym powodzeniem modele Ibiza, Arona i Leon. Pozostałe modele firma produkuje w Czechach, Niemczech, Portugalii oraz na Słowacji.
SEAT jest największym przemysłowym inwestorem w badania i rozwój w Hiszpanii. Posiada własne centrum oprogramowania SEAT:CODE oraz centrum technologiczne, które funkcjonuje jako centrum wymiany wiedzy łączące 1000 inżynierów. Samochody firmy już teraz mogą pochwalić się najnowszymi rozwiązaniami z dziedziny łączności, a globalny proces cyfryzacji wdrażany przez SEAT-a ma na celu promowanie przyszłości opartej na mobilności.
Stałe dążenie do innowacji przełożyło się na uruchomienie w Polsce w 2020 roku dwóch platform online ułatwiających klientom kontakt z marką SEAT oraz wybór i zakup samochodu. Wirtualny Salon dostępny na portalu SEAT.pl to interaktywny showroom oferujący ogólnodostępne pokazy samochodów na żywo oraz prywatne wideokonsultacje z doradcą, który przedstawi i omówi wybrany model. Platforma Sales Online dostępna pod adresem Sklep.SEAT.pl to z kolei kompletne narzędzie ułatwiające wyszukanie i zamówienie samochodu dostępnego w polskiej sieci dealerskiej SEAT-a. Sales Online zapewnia zarazem dostęp do atrakcyjnej oferty finansowej leasingu konsumenckiego, niedostępnego w stacjonarnych salonach marki.