Co warto wiedzieć o jeździe na quadzie?

Quady coraz częściej pojawiają się na polskich drogach. Z roku na rok sięga po nie coraz więcej miłośników motoryzacji, którzy poszukują znacznie ciekawszej i bardziej oryginalnej zarazem alternatywy dla klasycznych motocykli.

Co więcej, kierowcą lekkiego quadu można zostać już w wieku 14 lat i po uzyskaniu prawa jazdy kat. AM. Quadami możemy poruszać się po drogach publicznych i terenach pozamiejskich pamiętając o przestrzeganiu przepisów drogowych, kasku oraz wykupieniu ubezpieczenia OC.

Z czego wynika popularność quadów?

Quady po raz pierwszy pojawiły się w naszym kraju w latach 90-tych ubiegłego wieku. Ich popularność systematycznie rosła, a dziś pojazdy te są kojarzone głównie z jazdą rekreacyjną, off-roadową oraz szczególnie doceniane przez miłośników intensywnych wrażeń z dozą adrenaliny. Co więcej, quady są wykorzystywane nie tylko przez pasjonatów motoryzacji – korzystają z nich także służby porządkowe, w tym policja, straż pożarna oraz wojsko. Quady świetnie sprawdzają się bowiem do jazdy na trudnych terenach, której inne pojazdy miałyby dużą trudność sprostać.

W sprzedaży dostępnych jest obecnie wiele modeli quadów. Do najpopularniejszych należą pojazdy rekreacyjne, które wyposażone są w napęd na jedną oś. Takie quady świetnie sprawdzają się zarówno do jazdy na drogach utwardzanych, jak i po pagórkach. Równie dużym zainteresowaniem miłośników ATV cieszą się również quady sportowe, które posiadają mocniejszą konstrukcję oraz są napędzane na cztery koła. Takim pojazdem możemy z powodzeniem wybrać się na przejażdżkę po kamiennych bezdrożach, po zalesionych terenach oraz poruszać się po szczególnie wymagających drogach.

Ja bezpiecznie jeździć quadem i na pojazdy jakiej marki warto postawić?

Jazda qudem wiąże się z dużym przypływem adrenaliny i nieopisanymi wrażeniami, które doceniają kolejne pokolenia miłośników motoryzacji. Ze względu na specyfikę prowadzenia tego typu pojazdu, najlepiej radzą sobie z nimi osoby, które mają już doświadczenie w jeździe na motocyklu. Przed wejściem na quada należy koniecznie założyć kask, przydadzą się także ochraniacze na łokcie i kolana oraz odpowiednie buty, zwłaszcza jeśli planujemy przemieszczać się po trudniejszych terenach lub quad będzie nam służył głównie do jazdy wyczynowej. Opanowanie techniki prowadzenia quada po prostej drodze jest stosunkowo łatwe, pewnych problemów może natomiast przysporzyć pokonywanie zakrętów, czemu warto poświęcić nieco więcej uwagi na samym początku swojej przygody z tymi pojazdami.

Kluczem do zapewnienia sobie maksimum satysfakcji z prowadzenia quada jest zakup wysokiej jakości pojazdu, który będzie prawidłowo dostoswany do naszych umiejętności oraz preferencji. Szeroki wybór quadów znajduje się w ofercie amerykańskiej marki Polaris, która obejmuje typowe quady, do których należą modele Sportsman, Scrambler oraz popularne wśród najmłodszych pasjonatów quady młodzieżowe. Oprócz tego, logiem Polaris sygnowane są także pojazdy side by side, takie jak m. in. Ranger, General i RZR oraz oryginalne trzykołowce, do których zaliczają się modele Slingshot.

Warto wiedzieć

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *