Co warto wiedzieć o jeździe na quadzie?

Quady coraz częściej pojawiają się na polskich drogach. Z roku na rok sięga po nie coraz więcej miłośników motoryzacji, którzy poszukują znacznie ciekawszej i bardziej oryginalnej zarazem alternatywy dla klasycznych motocykli.

Co więcej, kierowcą lekkiego quadu można zostać już w wieku 14 lat i po uzyskaniu prawa jazdy kat. AM. Quadami możemy poruszać się po drogach publicznych i terenach pozamiejskich pamiętając o przestrzeganiu przepisów drogowych, kasku oraz wykupieniu ubezpieczenia OC.

Z czego wynika popularność quadów?

Quady po raz pierwszy pojawiły się w naszym kraju w latach 90-tych ubiegłego wieku. Ich popularność systematycznie rosła, a dziś pojazdy te są kojarzone głównie z jazdą rekreacyjną, off-roadową oraz szczególnie doceniane przez miłośników intensywnych wrażeń z dozą adrenaliny. Co więcej, quady są wykorzystywane nie tylko przez pasjonatów motoryzacji – korzystają z nich także służby porządkowe, w tym policja, straż pożarna oraz wojsko. Quady świetnie sprawdzają się bowiem do jazdy na trudnych terenach, której inne pojazdy miałyby dużą trudność sprostać.

W sprzedaży dostępnych jest obecnie wiele modeli quadów. Do najpopularniejszych należą pojazdy rekreacyjne, które wyposażone są w napęd na jedną oś. Takie quady świetnie sprawdzają się zarówno do jazdy na drogach utwardzanych, jak i po pagórkach. Równie dużym zainteresowaniem miłośników ATV cieszą się również quady sportowe, które posiadają mocniejszą konstrukcję oraz są napędzane na cztery koła. Takim pojazdem możemy z powodzeniem wybrać się na przejażdżkę po kamiennych bezdrożach, po zalesionych terenach oraz poruszać się po szczególnie wymagających drogach.

Ja bezpiecznie jeździć quadem i na pojazdy jakiej marki warto postawić?

Jazda qudem wiąże się z dużym przypływem adrenaliny i nieopisanymi wrażeniami, które doceniają kolejne pokolenia miłośników motoryzacji. Ze względu na specyfikę prowadzenia tego typu pojazdu, najlepiej radzą sobie z nimi osoby, które mają już doświadczenie w jeździe na motocyklu. Przed wejściem na quada należy koniecznie założyć kask, przydadzą się także ochraniacze na łokcie i kolana oraz odpowiednie buty, zwłaszcza jeśli planujemy przemieszczać się po trudniejszych terenach lub quad będzie nam służył głównie do jazdy wyczynowej. Opanowanie techniki prowadzenia quada po prostej drodze jest stosunkowo łatwe, pewnych problemów może natomiast przysporzyć pokonywanie zakrętów, czemu warto poświęcić nieco więcej uwagi na samym początku swojej przygody z tymi pojazdami.

Kluczem do zapewnienia sobie maksimum satysfakcji z prowadzenia quada jest zakup wysokiej jakości pojazdu, który będzie prawidłowo dostoswany do naszych umiejętności oraz preferencji. Szeroki wybór quadów znajduje się w ofercie amerykańskiej marki Polaris, która obejmuje typowe quady, do których należą modele Sportsman, Scrambler oraz popularne wśród najmłodszych pasjonatów quady młodzieżowe. Oprócz tego, logiem Polaris sygnowane są także pojazdy side by side, takie jak m. in. Ranger, General i RZR oraz oryginalne trzykołowce, do których zaliczają się modele Slingshot.

Warto wiedzieć

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *