Diesel czy benzyna – jaki rodzaj silnika najlepiej wybrać?

Gdy kupujemy samochód, nieważne czy z salonu, czy używany, wybór pomiędzy benzyną a dieslem wydaje się jednym z najtrudniejszych, ale też najistotniejszych. Co jest bardziej ekonomiczne, ekologiczne i lepiej sprawdza się na trasie lub w mieście?

Oto kilka podpowiedzi, na czym się skupić wybierając konkretny silnik.

Czym się różni diesel od benzyny?

Te dwie opcje różnią się przede wszystkim konstrukcją. Dlatego mówi się, że osoby pokonujące dłuższe trasy mogą spokojnie zdecydować się na diesla, natomiast ci, którzy używają samochodu do jazdy po mieście, na krótkich odcinkach powinni postawić na benzynę. Budowa silnika dieslowego sprawia, że jest on wręcz stworzony do pokonywania długich dystansów. Układ benzyny jest krótszy i nie tak podatny na usterki, gdy w grę wchodzą częste postoje czy jazda na nierozgrzanym silniku.

Co wybrać – diesla czy benzynę?

Warto przeanalizować swoje nawyki związane z prowadzeniem samochodu. Jeżeli robimy niskie przebiegi, na przykład 20 tys. kilometrów rocznie, diesel będzie po prostu nieopłacalny. Osoby preferujące szybką, dynamiczną jazdę będą natomiast zachwycone tym typem silnika. W przeciwieństwie do benzyny, diesel osiąga lepsze wyniki wtedy, gdy pracuje na wyższych obrotach.

Kolejnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, są warunki zewnętrzne. Diesel może sobie gorzej radzić podczas srogich zim, które w Polsce również się zdarzają. Będzie potrzebował więcej czasu, aby się nagrzać.

Generalnie praca silnika dieslowego jest zupełnie inna niż w przypadku benzyny, co wymaga od kierowcy uważności. Na przykład po włączeniu silnika warto odczekać, zanim ruszymy i tak samo, gdy dojedziemy do celu, powinniśmy zgasić silnik dopiero po chwili. Nie każdy będzie miał czas i cierpliwość, aby postępować z samochodem w ten sposób.

Diesel – „nie” dla dbających o środowisko?

Choć klasyczne silniki benzynowe nie są idealne pod względem ekologicznym, diesle zdecydowanie je pokonują w tej niechlubnej konkurencji. Diesle emitują znacznie więcej spalin, a normy wciąż się zaostrzają – co wpływa na produkcję i sprzedaż tego typu pojazdów. W Polsce niemal połowę samochodów typu sedan zasila silnik typu benzyna, niemniej jednak tyle samo silnik diesla. Jedną z najczęściej kupowanych marek samochodów jest Skoda. Części do tego samochodu oraz wielu innych można znaleźć w dobrych sklepach internetowych jak np. Aparts.pl.

Zatem niezależnie od tego, czy masz diesla, czy np. benzynę marki Volvo, części zamienne znajdziesz na Aparts.pl

Warto wiedzieć

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Tagi: ,

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *