Diesel czy benzyna – jaki rodzaj silnika najlepiej wybrać?

Gdy kupujemy samochód, nieważne czy z salonu, czy używany, wybór pomiędzy benzyną a dieslem wydaje się jednym z najtrudniejszych, ale też najistotniejszych. Co jest bardziej ekonomiczne, ekologiczne i lepiej sprawdza się na trasie lub w mieście?

Oto kilka podpowiedzi, na czym się skupić wybierając konkretny silnik.

Czym się różni diesel od benzyny?

Te dwie opcje różnią się przede wszystkim konstrukcją. Dlatego mówi się, że osoby pokonujące dłuższe trasy mogą spokojnie zdecydować się na diesla, natomiast ci, którzy używają samochodu do jazdy po mieście, na krótkich odcinkach powinni postawić na benzynę. Budowa silnika dieslowego sprawia, że jest on wręcz stworzony do pokonywania długich dystansów. Układ benzyny jest krótszy i nie tak podatny na usterki, gdy w grę wchodzą częste postoje czy jazda na nierozgrzanym silniku.

Co wybrać – diesla czy benzynę?

Warto przeanalizować swoje nawyki związane z prowadzeniem samochodu. Jeżeli robimy niskie przebiegi, na przykład 20 tys. kilometrów rocznie, diesel będzie po prostu nieopłacalny. Osoby preferujące szybką, dynamiczną jazdę będą natomiast zachwycone tym typem silnika. W przeciwieństwie do benzyny, diesel osiąga lepsze wyniki wtedy, gdy pracuje na wyższych obrotach.

Kolejnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, są warunki zewnętrzne. Diesel może sobie gorzej radzić podczas srogich zim, które w Polsce również się zdarzają. Będzie potrzebował więcej czasu, aby się nagrzać.

Generalnie praca silnika dieslowego jest zupełnie inna niż w przypadku benzyny, co wymaga od kierowcy uważności. Na przykład po włączeniu silnika warto odczekać, zanim ruszymy i tak samo, gdy dojedziemy do celu, powinniśmy zgasić silnik dopiero po chwili. Nie każdy będzie miał czas i cierpliwość, aby postępować z samochodem w ten sposób.

Diesel – „nie” dla dbających o środowisko?

Choć klasyczne silniki benzynowe nie są idealne pod względem ekologicznym, diesle zdecydowanie je pokonują w tej niechlubnej konkurencji. Diesle emitują znacznie więcej spalin, a normy wciąż się zaostrzają – co wpływa na produkcję i sprzedaż tego typu pojazdów. W Polsce niemal połowę samochodów typu sedan zasila silnik typu benzyna, niemniej jednak tyle samo silnik diesla. Jedną z najczęściej kupowanych marek samochodów jest Skoda. Części do tego samochodu oraz wielu innych można znaleźć w dobrych sklepach internetowych jak np. Aparts.pl.

Zatem niezależnie od tego, czy masz diesla, czy np. benzynę marki Volvo, części zamienne znajdziesz na Aparts.pl

Warto wiedzieć

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Tagi: ,

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *