Nieprawidłowe używanie świateł w samochodzie – mandat i punkty karne na 2 lata.

Jesień dopiero przed nami, ale warto już pomyśleć o światłach w swoim samochodzie. Zwłaszcza, że o tej porze roku doceniamy ich obecność znacznie bardziej, niż w sezonie letnim. Wszystkiemu winien szybciej zapadający zmrok oraz typowa jesienna szaruga. Za nieprawidłowe korzystanie ze świateł w samochodzie kierowca może zostać ukarany mandatem oraz punktami karnymi, a te będą ważne przez dwa lata od dnia opłacenia kary grzywny.

Światła odpowiadają za bezpieczeństwo

Na polskich drogach wciąż można spotkać samochody, w których światła są nieprawidłowo ustawione. Ignorowanie tego problemu to stwarzanie zagrożenia dla siebie oraz innych uczestników ruchu drogowego.

Nieprawidłowo ustawione oświetlenie samochodu jest również przyczyną wypadków. Według danych Instytutu Transportu Samochodowego nawet 50% samochodów oślepia innych kierowców na trasie.

Kierowca, który jest oślepiony światłami innego samochodu, nawet po minięciu tego drugiego pojazdu, jeszcze przez co najmniej kilkadziesiąt sekund będzie miał znacznie gorsze widzenie. To bardzo niebezpieczne i może stanowić przyczynę wypadku. W takiej sytuacji kierowca powinien w miarę możliwości stopniowo zwolnić i skierować swój wzrok na prawą krawędź jezdni, aż pojazd z naprzeciwka przejedzie – mówi Andrzej Mejer, Yanosik

Kierowcy – dbajcie o swój wzrok!

Oślepianie innego kierowcy źle ustawionymi światłami powoduje, że ten przestaje obserwować otoczenie, bo jego wzrok skupia się na punktach świetlnych.

Na polskich drogach krajowych kierowca zostaje oświetlony średnio nawet 3 000 razy w ciągu godziny jazdy. Po przejechaniu 100 km, może się narazić na to zjawisko nawet 7 000 razy. Oznacza to, że po kilku godzinach jazdy jego wzrok będzie mocno zmęczony, tak samo jak i cały organizm.

Nie można również wykluczyć sytuacji, że kierowca jadący po zmroku, u którego dłużej utrzymuje się wrażenie oślepiania światłami przez pojazdy nadjeżdżające z naprzeciwka, powinien sprawdzić swój wzrok u okulisty.

Za nieodpowiednie używanie świateł można dostać mandat!

Nie każdy kierowca jest w pełni świadomy swoich obowiązków, dotyczących używania świateł w samochodzie. Należy zarówno pilnować ich prawidłowego ustawienia, każdorazowego włączania, jak również unikać błędnego wykorzystywania ich, np.: gdy warunki pogodowe tego nie wymagają. Już samo używanie świateł w sposób niezgodny z przepisami jest karane mandatem i punktami karnymi, dlatego przed rozpoczęciem sezonu jesienno-zimowego, lepiej przypomnieć sobie zasady poprawnego korzystania ze świateł w aucie. Zwłaszcza, że nieznajomość przepisów może kosztować kierowcę kilka punktów karnych, które zostaną na jego koncie przez dwa lata – mówi Andrzej Mejer, Yanosik

Za co dokładnie można otrzymać mandat i punkty karne, jeśli chodzi o światła w samochodzie? Sprawdźcie poniższą listę:

  • Niewłączenie przez kierującego pojazdem wymaganych świateł w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza 200 zł, 2 pkt karne.
  • Używanie tylnych świateł przeciwmgłowych przy normalnej przejrzystości powietrza 100 zł, 2 pkt karne.
  • Niewłączenie w pojeździe holującym świateł mijania 100 zł, 0 pkt karnych.
  • Jazda bez wymaganych świateł od zmierzchu do świtu 300 zł, 4 pkt karne.
  • Jazda bez wymaganych świateł od świtu do zmierzchu 100 zł, 2 pkt karne.
  • Jazda bez wymaganych świateł pojazdami niewyposażonymi w światła mijania, drogowe lub do jazdy dziennej 100 zł, 0 pkt karnych.
  • Jazda bez wymaganych świateł w tunelu, niezależnie od pory doby 200 zł, 4 pkt karne.
  • Nieużywanie wymaganego oświetlenia podczas zatrzymania lub postoju w warunkach niedostatecznej widoczności 150-300 zł, 3 pkt karne.
  • Korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami 200 zł, 3 pkt karne.
  • Naruszenie warunków dopuszczalności używania przednich świateł przeciwmgłowych 100 zł, 2 pkt karne.
  • Używanie „szperacza” podczas jazdy 100 zł, 0 pkt karnych.
  • Zakrywanie świateł oraz urządzeń sygnalizacyjnych 300 zł, 3 pkt karne.
  • Umieszczenie na pojeździe ładunku w sposób zasłaniający światła lub urządzenia sygnalizacyjne 200 zł, 0 punktów karnych.
  • Nieuprawnione umieszczanie w pojeździe lub na nim urządzeń stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu uprzywilejowanego, wysyłających sygnały świetlne w postaci niebieskich lub czerwonych świateł błyskowych albo sygnał dźwiękowy o zmiennym tonie – 20 – 5000 zł + konfiskata, 3 pkt karne.
  • Naruszenie przepisów przez kierującego pojazdem przewożącym zorganizowaną grupę dzieci lub młodzieży w wieku do 18 lat, w tym:
    • niewłączenie świateł awaryjnych podczas wsiadania lub wysiadania dzieci lub młodzieży 200 zł, 2 pkt karne.
  • Niedopełnienie przez kierującego autobusem szkolnym obowiązku:
    • włączenie świateł awaryjnych podczas wsiadania lub wysiadania dzieci 200 zł, 2 pkt karne.

Trzeba również pamiętać, że pojazd, który w trakcie kontroli będzie miał oświetlenie w złym stanie technicznym lub nieprawidłowo ustawione, co będzie stwarzało zagrożenie dla innych użytkowników drogi, może nie zostać dopuszczony do dalszej jazdy przez funkcjonariuszy policji. W takiej sytuacji może dojść do zatrzymania dowodu rejestracyjnego, a kierowca zostanie ukarany mandatem.

Kierowcy często nadużywają długich świateł

Oślepianie innych kierowców dzieje się nie tylko z powodu złego ustawienia świateł, ale również ich nieprawidłowego używania. Zwłaszcza przez nadużywanie świateł drogowych, nazywanych potocznie długimi.

Można z nich korzystać od zmierzchu do świtu, na nieoświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub razem z nimi, a także gdy nie oślepia się innych kierowców lub pieszych, którzy poruszają się w kolumnie.

Kierowca jest zobowiązany do wyłączenia świateł drogowych, gdy z naprzeciwka nadjeżdża inny pojazd i kierujący nim wyłączył oświetlenie szosowe, jak również jeśli zbliża się do auta i zachodzi możliwość oślepienia kierowcy innego pojazdu, a także gdy zbliża się do pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, a odległość między nimi stwarza zagrożenie oślepienia osoby kierującej takim pojazdem.

– Trzeba również pamiętać o wyłączeniu długich świateł, gdy kierowca, który jedzie autem za nami, będzie chciał nas wyprzedzić. Należy to zrobić najpóźniej w momencie zrównania się pojazdów – podpowiada Andrzej Mejer, Yanosik Trzeba mieć też na uwadze, żeza mruganie długimi światłami innym kierowcom (np.: celem ostrzeżenia o kontroli prędkości), można również otrzymać mandat w wysokości 200 zł i 3 punktów karnych.

Będzie można sprawdzić ustawienie świateł za darmo

Jak co roku Yanosik będzie organizować wspólnie z Instytutem Transportu Drogowego i Policją wspólną akcję dla kierowców, którzy będą mogli bezpłatnie sprawdzić ustawienie świateł w swoim samochodzie w wybranych Stacjach Kontroli Pojazdów. Szczegóły tegorocznej edycji zostaną przekazane wkrótce.

W ubiegłych latach w kampanii „Twoje światła, nasze bezpieczeństwo” każdy kierowca mógł w określonym terminie sprawdzić ustawienie świateł w swoim samochodzie w wybranych SKP, całkowicie bezpłatnie w kilku terminach.

Dzięki prawidłowemu ustawieniu świateł w samochodzie zmniejsza się stopień niebezpieczeństwa w sezonie jesienno-zimowym na polskich drogach, który jest trudnym czasem dla wszystkich kierowców. Zwłaszcza, że zmrok zapada znacznie szybciej, a do tego warunki atmosferyczne są o wiele gorsze – występują deszcze, mgły, a nawet przymrozki. Kierowcom przypominamy, że światła pełnią bardzo ważną rolę w samochodzie i należy je prawidłowo wykorzystywać w czasie jazdy, a także pilnować ich prawidłowego ustawienia, nawet po każdej wymianie żarówki!

Warto wiedzieć

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *