Polacy szukają mechaników. Zapytania o usługi wzrosły o 45 proc.
Ograniczona dostępność oraz rosnące ceny zarówno nowych, jak i używanych aut sprawiły, że Polacy dłużej korzystają ze swoich samochodów, rezygnując z ich sprzedaży. W efekcie zwiększa się zapotrzebowanie na usługi warsztatów, o czym świadczy również wzrost liczby zapytań na platformie Oferteo.
Rynek motoryzacyjny od miesięcy zmaga się z dużymi problemami. Pandemia oraz wojna w Ukrainie przyczyniły się do ograniczeń komponentów potrzebnych do produkcji samochodów. W efekcie wzrosły nie tylko ceny nowych aut, ale też wydłużył się czas oczekiwania dla klientów w salonach. Jak wynika z sierpniowego raportu PZPM i KPMG w pierwszym półroczu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o 12,3% mniej niż w ubiegłym roku.
Coraz trudniej jest również kupić auto z drugiej ręki. Ogromny popyt na rynku samochodów używanych doprowadził do drastycznych wzrostów cen od kilkunastu do kilkudziesięciu procent w skali roku. Obecna sytuacja zniechęca wielu kupujących do zamiany swoich dotychczasowych pojazdów na nowsze. Eksploatacja starszych modeli wiąże się jednak z częstszymi wizytami u mechanika. Z danych Oferteo.pl wynika, że w pierwszym półroczu 2022 platforma zanotowała o 45 procent więcej zapytań o usługi mechaników względem analogicznego okresu ubiegłego roku.
– Spośród ponad 900 kategorii dostępnych na naszej platformie w ostatnim półroczu zauważyliśmy znaczny wzrost zainteresowania między innymi usługami warsztatowymi. Widzimy tutaj potwierdzenie aktualnej sytuacji na rynku motoryzacji, który coraz mocniej podąża w kierunku używanych aut. Stwarza to z kolei szansę dla warsztatów samochodowych, które zwłaszcza w czasie pandemii zmagały się z problemami – zauważa Karol Grygiel, członek zarządu Oferteo.
Obecnie kluczowa w znalezieniu nowych zleceń może okazać się aktywność w internecie. Klienci szukając mechaników coraz częściej korzystają z wyszukiwarek internetowych oraz zwracają uwagę na opinie warsztatów. Z badania przeprowadzonego przez Kantar Polska na zlecenie Q Service Castrol wynika, że 61 proc. ankietowanych uważa, że wyszukiwarki serwisów samochodowych są wiarygodnym źródłem informacji.
– Usługi warsztatowe to kategoria, która cały czas rozwija się na naszej platformie. Nieustannie zwiększamy bazę warsztatów, które przy pomocy Oferteo pozyskują nowych klientów. Użytkownicy platformy, tworząc zapytanie za pośrednictwem naszego formularza mają ściśle sprecyzowane potrzeby, które z kolei trafiają do firm świadczących usługi warsztatowe – podsumowuje Karol Grygiel.
###
O spółce
Oferteo.pl to wiodący internetowy marketplace w Polsce dla szerokiego spektrum usług, działający w modelu reverse, gdzie zlecający określa potrzebę, a wykonawcy składają dostosowane oferty. Od blisko dekady Oferteo jest zdecydowanym liderem w kraju pod względem liczby wizyt użytkowników w porównaniu do bezpośredniej konkurencji. Od początku swojej działalności Oferteo połączyło ze sobą ponad 10 mln zlecających i wykonawców. W ostatnim roku obrotowym obsłużonych zostało 1,35 mln zleceń. Platforma Oferteo.pl łączy zleceniodawców z wykonawcami w prawie 900 kategoriach. Wiodące z nich dotyczą usług budowlanych (m.in. budowa domów, odnawialne źródła energii, remonty i wykończenia wnętrz), usług finansowych i prawnych (m.in. kredyty, leasing i porady prawne) oraz usług dla firm (m.in. księgowość, strony internetowe i sprzątanie).