Polacy szukają mechaników. Zapytania o usługi wzrosły o 45 proc.

Ograniczona dostępność oraz rosnące ceny zarówno nowych, jak i używanych aut sprawiły, że Polacy dłużej korzystają ze swoich samochodów, rezygnując z ich sprzedaży. W efekcie zwiększa się zapotrzebowanie na usługi warsztatów, o czym świadczy również wzrost liczby zapytań na platformie Oferteo.

Rynek motoryzacyjny od miesięcy zmaga się z dużymi problemami. Pandemia oraz wojna w Ukrainie przyczyniły się do ograniczeń komponentów potrzebnych do produkcji samochodów. W efekcie wzrosły nie tylko ceny nowych aut, ale też wydłużył się czas oczekiwania dla klientów w salonach. Jak wynika z sierpniowego raportu PZPM i KPMG w pierwszym półroczu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o 12,3% mniej niż w ubiegłym roku.

Coraz trudniej jest również kupić auto z drugiej ręki. Ogromny popyt na rynku samochodów używanych doprowadził do drastycznych wzrostów cen od kilkunastu do kilkudziesięciu procent w skali roku. Obecna sytuacja zniechęca wielu kupujących do zamiany swoich dotychczasowych pojazdów na nowsze. Eksploatacja starszych modeli wiąże się jednak z częstszymi wizytami u mechanika. Z danych Oferteo.pl wynika, że w pierwszym półroczu 2022 platforma zanotowała o 45 procent więcej zapytań o usługi mechaników względem analogicznego okresu ubiegłego roku.

– Spośród ponad 900 kategorii dostępnych na naszej platformie w ostatnim półroczu zauważyliśmy znaczny wzrost zainteresowania między innymi usługami warsztatowymi. Widzimy tutaj potwierdzenie aktualnej sytuacji na rynku motoryzacji, który coraz mocniej podąża w kierunku używanych aut. Stwarza to z kolei szansę dla warsztatów samochodowych, które zwłaszcza w czasie pandemii zmagały się z problemami – zauważa Karol Grygiel, członek zarządu Oferteo.

Obecnie kluczowa w znalezieniu nowych zleceń może okazać się aktywność w internecie. Klienci szukając mechaników coraz częściej korzystają z wyszukiwarek internetowych oraz zwracają uwagę na opinie warsztatów. Z badania przeprowadzonego przez Kantar Polska na zlecenie Q Service Castrol wynika, że 61 proc. ankietowanych uważa, że wyszukiwarki serwisów samochodowych są wiarygodnym źródłem informacji.

– Usługi warsztatowe to kategoria, która cały czas rozwija się na naszej platformie. Nieustannie zwiększamy bazę warsztatów, które przy pomocy Oferteo pozyskują nowych klientów. Użytkownicy platformy, tworząc zapytanie za pośrednictwem naszego formularza mają ściśle sprecyzowane potrzeby, które z kolei trafiają do firm świadczących usługi warsztatowe – podsumowuje Karol Grygiel.

###

O spółce

Oferteo.pl to wiodący internetowy marketplace w  Polsce dla szerokiego spektrum usług, działający w modelu reverse, gdzie zlecający określa potrzebę, a wykonawcy składają dostosowane oferty. Od blisko dekady Oferteo jest zdecydowanym liderem w kraju pod względem liczby wizyt użytkowników w porównaniu do bezpośredniej konkurencji. Od początku swojej działalności Oferteo połączyło ze sobą ponad 10 mln zlecających i wykonawców. W ostatnim roku obrotowym obsłużonych zostało 1,35 mln zleceń. Platforma Oferteo.pl łączy zleceniodawców z wykonawcami w prawie 900 kategoriach. Wiodące z nich dotyczą usług budowlanych (m.in. budowa domów, odnawialne źródła energii, remonty i wykończenia wnętrz), usług finansowych i prawnych (m.in. kredyty, leasing i porady prawne) oraz usług dla firm (m.in. księgowość, strony internetowe i sprzątanie).

Warto wiedzieć

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *