Polacy szukają mechaników. Zapytania o usługi wzrosły o 45 proc.

Ograniczona dostępność oraz rosnące ceny zarówno nowych, jak i używanych aut sprawiły, że Polacy dłużej korzystają ze swoich samochodów, rezygnując z ich sprzedaży. W efekcie zwiększa się zapotrzebowanie na usługi warsztatów, o czym świadczy również wzrost liczby zapytań na platformie Oferteo.

Rynek motoryzacyjny od miesięcy zmaga się z dużymi problemami. Pandemia oraz wojna w Ukrainie przyczyniły się do ograniczeń komponentów potrzebnych do produkcji samochodów. W efekcie wzrosły nie tylko ceny nowych aut, ale też wydłużył się czas oczekiwania dla klientów w salonach. Jak wynika z sierpniowego raportu PZPM i KPMG w pierwszym półroczu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o 12,3% mniej niż w ubiegłym roku.

Coraz trudniej jest również kupić auto z drugiej ręki. Ogromny popyt na rynku samochodów używanych doprowadził do drastycznych wzrostów cen od kilkunastu do kilkudziesięciu procent w skali roku. Obecna sytuacja zniechęca wielu kupujących do zamiany swoich dotychczasowych pojazdów na nowsze. Eksploatacja starszych modeli wiąże się jednak z częstszymi wizytami u mechanika. Z danych Oferteo.pl wynika, że w pierwszym półroczu 2022 platforma zanotowała o 45 procent więcej zapytań o usługi mechaników względem analogicznego okresu ubiegłego roku.

– Spośród ponad 900 kategorii dostępnych na naszej platformie w ostatnim półroczu zauważyliśmy znaczny wzrost zainteresowania między innymi usługami warsztatowymi. Widzimy tutaj potwierdzenie aktualnej sytuacji na rynku motoryzacji, który coraz mocniej podąża w kierunku używanych aut. Stwarza to z kolei szansę dla warsztatów samochodowych, które zwłaszcza w czasie pandemii zmagały się z problemami – zauważa Karol Grygiel, członek zarządu Oferteo.

Obecnie kluczowa w znalezieniu nowych zleceń może okazać się aktywność w internecie. Klienci szukając mechaników coraz częściej korzystają z wyszukiwarek internetowych oraz zwracają uwagę na opinie warsztatów. Z badania przeprowadzonego przez Kantar Polska na zlecenie Q Service Castrol wynika, że 61 proc. ankietowanych uważa, że wyszukiwarki serwisów samochodowych są wiarygodnym źródłem informacji.

– Usługi warsztatowe to kategoria, która cały czas rozwija się na naszej platformie. Nieustannie zwiększamy bazę warsztatów, które przy pomocy Oferteo pozyskują nowych klientów. Użytkownicy platformy, tworząc zapytanie za pośrednictwem naszego formularza mają ściśle sprecyzowane potrzeby, które z kolei trafiają do firm świadczących usługi warsztatowe – podsumowuje Karol Grygiel.

###

O spółce

Oferteo.pl to wiodący internetowy marketplace w  Polsce dla szerokiego spektrum usług, działający w modelu reverse, gdzie zlecający określa potrzebę, a wykonawcy składają dostosowane oferty. Od blisko dekady Oferteo jest zdecydowanym liderem w kraju pod względem liczby wizyt użytkowników w porównaniu do bezpośredniej konkurencji. Od początku swojej działalności Oferteo połączyło ze sobą ponad 10 mln zlecających i wykonawców. W ostatnim roku obrotowym obsłużonych zostało 1,35 mln zleceń. Platforma Oferteo.pl łączy zleceniodawców z wykonawcami w prawie 900 kategoriach. Wiodące z nich dotyczą usług budowlanych (m.in. budowa domów, odnawialne źródła energii, remonty i wykończenia wnętrz), usług finansowych i prawnych (m.in. kredyty, leasing i porady prawne) oraz usług dla firm (m.in. księgowość, strony internetowe i sprzątanie).

Warto wiedzieć

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *