Polacy szukają mechaników. Zapytania o usługi wzrosły o 45 proc.

Ograniczona dostępność oraz rosnące ceny zarówno nowych, jak i używanych aut sprawiły, że Polacy dłużej korzystają ze swoich samochodów, rezygnując z ich sprzedaży. W efekcie zwiększa się zapotrzebowanie na usługi warsztatów, o czym świadczy również wzrost liczby zapytań na platformie Oferteo.

Rynek motoryzacyjny od miesięcy zmaga się z dużymi problemami. Pandemia oraz wojna w Ukrainie przyczyniły się do ograniczeń komponentów potrzebnych do produkcji samochodów. W efekcie wzrosły nie tylko ceny nowych aut, ale też wydłużył się czas oczekiwania dla klientów w salonach. Jak wynika z sierpniowego raportu PZPM i KPMG w pierwszym półroczu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o 12,3% mniej niż w ubiegłym roku.

Coraz trudniej jest również kupić auto z drugiej ręki. Ogromny popyt na rynku samochodów używanych doprowadził do drastycznych wzrostów cen od kilkunastu do kilkudziesięciu procent w skali roku. Obecna sytuacja zniechęca wielu kupujących do zamiany swoich dotychczasowych pojazdów na nowsze. Eksploatacja starszych modeli wiąże się jednak z częstszymi wizytami u mechanika. Z danych Oferteo.pl wynika, że w pierwszym półroczu 2022 platforma zanotowała o 45 procent więcej zapytań o usługi mechaników względem analogicznego okresu ubiegłego roku.

– Spośród ponad 900 kategorii dostępnych na naszej platformie w ostatnim półroczu zauważyliśmy znaczny wzrost zainteresowania między innymi usługami warsztatowymi. Widzimy tutaj potwierdzenie aktualnej sytuacji na rynku motoryzacji, który coraz mocniej podąża w kierunku używanych aut. Stwarza to z kolei szansę dla warsztatów samochodowych, które zwłaszcza w czasie pandemii zmagały się z problemami – zauważa Karol Grygiel, członek zarządu Oferteo.

Obecnie kluczowa w znalezieniu nowych zleceń może okazać się aktywność w internecie. Klienci szukając mechaników coraz częściej korzystają z wyszukiwarek internetowych oraz zwracają uwagę na opinie warsztatów. Z badania przeprowadzonego przez Kantar Polska na zlecenie Q Service Castrol wynika, że 61 proc. ankietowanych uważa, że wyszukiwarki serwisów samochodowych są wiarygodnym źródłem informacji.

– Usługi warsztatowe to kategoria, która cały czas rozwija się na naszej platformie. Nieustannie zwiększamy bazę warsztatów, które przy pomocy Oferteo pozyskują nowych klientów. Użytkownicy platformy, tworząc zapytanie za pośrednictwem naszego formularza mają ściśle sprecyzowane potrzeby, które z kolei trafiają do firm świadczących usługi warsztatowe – podsumowuje Karol Grygiel.

###

O spółce

Oferteo.pl to wiodący internetowy marketplace w  Polsce dla szerokiego spektrum usług, działający w modelu reverse, gdzie zlecający określa potrzebę, a wykonawcy składają dostosowane oferty. Od blisko dekady Oferteo jest zdecydowanym liderem w kraju pod względem liczby wizyt użytkowników w porównaniu do bezpośredniej konkurencji. Od początku swojej działalności Oferteo połączyło ze sobą ponad 10 mln zlecających i wykonawców. W ostatnim roku obrotowym obsłużonych zostało 1,35 mln zleceń. Platforma Oferteo.pl łączy zleceniodawców z wykonawcami w prawie 900 kategoriach. Wiodące z nich dotyczą usług budowlanych (m.in. budowa domów, odnawialne źródła energii, remonty i wykończenia wnętrz), usług finansowych i prawnych (m.in. kredyty, leasing i porady prawne) oraz usług dla firm (m.in. księgowość, strony internetowe i sprzątanie).

Warto wiedzieć

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *