Lamborghini z kolejnym rekordem. Producent odnotowuje najlepsze wyniki półroczne w swojej historii

Po rekordowym pierwszym kwartale, przedsiębiorstwo Automobili Lamborghini podsumowuje sprzedaż w pierwszym półroczu 2022 roku. Do klientów na całym świecie dostarczono w tym czasie w sumie 5 090 egzemplarzy samochodów, co stanowi wzrost o 4,9% w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 roku. To najlepsze pierwsze półrocze w historii włoskiego producenta, który już zapowiada kolejne nowości w swoim portfolio.

Producent z Sant’Agata Bolognese zamknął pierwsze 6 miesięcy 2022 roku z najwyższymi wynikami w zakresie sprzedaży, obrotów oraz rentowności. Do klientów na całym świecie dostarczono łącznie 5 090 egzemplarzy – to wzrost o 4,9% odnośnie do tego samego okresu w 2021 roku. Pod względem wskaźników finansowych obrót osiągnął poziom 1,33 mld euro, co oznacza przyrost o 30,6% w porównaniu z tym samym półroczem w roku ubiegłym. Zysk operacyjny wyniósł 425 mln euro (wzrost o 69,6%). Wysoka rentowność w pierwszym półroczu była napędzana wzrostem wolumenu, zwiększeniem asortymentu i personalizacji samochodów oraz pozytywnymi kursami walut.

– Zamknęliśmy pierwszą połowę roku, pomimo ciągłej niepewności spowodowanej sytuacją geopolityczną. Perspektywy jednak napawają optymizmem – przyjęte zamówienia wypełniły już całą produkcję na 2023 rok – skomentował Stephan Winkelmann, prezes i dyrektor generalny Automobili Lamborghini.

Lamborghini wprowadziło system zrównoważonej dystrybucji dostaw do klientów w trzech makroregionach, w których marka jest obecna. Ameryka, Azja i Pacyfik oraz region EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) stanowią odpowiednio 34%, 25% oraz 41% światowych wolumenów. Na pierwszym miejscu znajduje się rynek Stanów Zjednoczonych z 1521 egzemplarzami. Na kolejnych pozycjach widnieją Chiny kontynentalne, Hongkong i region Makau (576), Niemcy (468), Wielka Brytania (440) oraz region Bliskiego Wschodu (282).

– To bardzo trudny czas, jednak Lamborghini z powodzeniem mierzy się z nim dzięki jasnej, długoterminowej strategii, którą wzmacnia atrakcyjność marki. Wyniki pierwszego półrocza podkreślają pozytywny trend i utwierdzają nas w przekonaniu, że rok 2022 możemy zakończyć ze znacznym wzrostem wyników w porównaniu z rokiem poprzednim – dodaje Paolo Poma, dyrektor zarządzający i dyrektor finansowy Automobili Lamborghini.

Niemal 2/3 klientów włoskiej marki (61%) wybrało super SUV-a Lamborghini Urus. Pozostali (39%) zdecydowali się na samochody sportowe, przede wszystkim modele Huracán oraz Aventador, którego produkcja właśnie dobiega końca. Wśród nowych tegorocznych propozycji marki, bardzo pozytywnie przyjęto model Huracán Tecnica, który Lamborghini zaprezentowało w kwietniu. Producent zapowiada, że jeszcze w tym roku możemy spodziewać się trzech nowości. Dwie z nich będą dotyczyły Urusa, a jedna modelu Huracán.

Warto wiedzieć

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *