Lamborghini z kolejnym rekordem. Producent odnotowuje najlepsze wyniki półroczne w swojej historii

Po rekordowym pierwszym kwartale, przedsiębiorstwo Automobili Lamborghini podsumowuje sprzedaż w pierwszym półroczu 2022 roku. Do klientów na całym świecie dostarczono w tym czasie w sumie 5 090 egzemplarzy samochodów, co stanowi wzrost o 4,9% w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 roku. To najlepsze pierwsze półrocze w historii włoskiego producenta, który już zapowiada kolejne nowości w swoim portfolio.

Producent z Sant’Agata Bolognese zamknął pierwsze 6 miesięcy 2022 roku z najwyższymi wynikami w zakresie sprzedaży, obrotów oraz rentowności. Do klientów na całym świecie dostarczono łącznie 5 090 egzemplarzy – to wzrost o 4,9% odnośnie do tego samego okresu w 2021 roku. Pod względem wskaźników finansowych obrót osiągnął poziom 1,33 mld euro, co oznacza przyrost o 30,6% w porównaniu z tym samym półroczem w roku ubiegłym. Zysk operacyjny wyniósł 425 mln euro (wzrost o 69,6%). Wysoka rentowność w pierwszym półroczu była napędzana wzrostem wolumenu, zwiększeniem asortymentu i personalizacji samochodów oraz pozytywnymi kursami walut.

– Zamknęliśmy pierwszą połowę roku, pomimo ciągłej niepewności spowodowanej sytuacją geopolityczną. Perspektywy jednak napawają optymizmem – przyjęte zamówienia wypełniły już całą produkcję na 2023 rok – skomentował Stephan Winkelmann, prezes i dyrektor generalny Automobili Lamborghini.

Lamborghini wprowadziło system zrównoważonej dystrybucji dostaw do klientów w trzech makroregionach, w których marka jest obecna. Ameryka, Azja i Pacyfik oraz region EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) stanowią odpowiednio 34%, 25% oraz 41% światowych wolumenów. Na pierwszym miejscu znajduje się rynek Stanów Zjednoczonych z 1521 egzemplarzami. Na kolejnych pozycjach widnieją Chiny kontynentalne, Hongkong i region Makau (576), Niemcy (468), Wielka Brytania (440) oraz region Bliskiego Wschodu (282).

– To bardzo trudny czas, jednak Lamborghini z powodzeniem mierzy się z nim dzięki jasnej, długoterminowej strategii, którą wzmacnia atrakcyjność marki. Wyniki pierwszego półrocza podkreślają pozytywny trend i utwierdzają nas w przekonaniu, że rok 2022 możemy zakończyć ze znacznym wzrostem wyników w porównaniu z rokiem poprzednim – dodaje Paolo Poma, dyrektor zarządzający i dyrektor finansowy Automobili Lamborghini.

Niemal 2/3 klientów włoskiej marki (61%) wybrało super SUV-a Lamborghini Urus. Pozostali (39%) zdecydowali się na samochody sportowe, przede wszystkim modele Huracán oraz Aventador, którego produkcja właśnie dobiega końca. Wśród nowych tegorocznych propozycji marki, bardzo pozytywnie przyjęto model Huracán Tecnica, który Lamborghini zaprezentowało w kwietniu. Producent zapowiada, że jeszcze w tym roku możemy spodziewać się trzech nowości. Dwie z nich będą dotyczyły Urusa, a jedna modelu Huracán.

Warto wiedzieć

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *